tiistai 22. maaliskuuta 2011

Reissuraportti

Takaisin kotona kevään keskellä (älä tule takatalvi!). Kiitos taas kaikille kivoista kommenteista ja matkatoivotuksista, en vaan päässyt kommentoimaan niitäkään ja muissakin blogeissa oli kommentointiongelmia :/ Tylsä blogger. Nyt näyttäisi kuitenkin toimivan taas. Mutta siihen matkaan! Ajattelin tehdä pienen selvityksen jos olisi jollekin hyötyä - itse ainakin etsin kovasti tietoa etukäteen eikä se keskustelupalstoilla ollut ainakaan kovin relevantia. Vähän tämä on tylsä tietenkin köyhällä kuvasaldolla (kun en lapsia halua kuviin tuoda enkä aina muista kuvata ilman ihmisiä;), mutta jos jotain tolkkua olisi kuitenkin.

Eli Siljalla mentiin, mukana oma perhe + mun vanhemmat. Kaksi A-luokan hyttiä, ikkuna merelle siis ehdoton ja sijainti yhdeksännellä kannella rauhaisa. Tilaahan noissa on aika naftisti, joten matkarattaat olivat hytissä kasassa jne., mutta esim. vauvan kanssa mahtui aikuinenkin nukkumaan alapedillä. Ostimme matkavarauksen yhteydessä ruokailuihin kupongit, jolloin säästöä tuli jonkun verran. Ekana iltana menimme kaikki yhdessä Buffettiin syömään mikä osoittautui Emilin kanssa hyväksi ratkaisuksi. Toisena iltana poika söi isovanhempien kanssa myös ensimmäisessä kattauksessa seisovassa pöydässä ja me kävimme miehen kanssa kahden (!) illallisella lasten nukkuessa Promedadella olevassa El Capitan -ravintolassa (hyvä ruoka, ok hinta & miljöö). Laivalla oli viikonlopun takia panostettu lapsiin, eli mukana oli Muumia ja New York -teeman takia taas supersankareita jne. Emil viihtyi hyvin, sai kasvomaalauksen ja kävi pallomeressä, katseli kävelykadun esityksiä ja rakenteli legoilla hytissä. Stellanen jaksoi myös mahtavasti matkarattaissa, nukkumiset ovat muutenkin parantuneet allergioiden pysyessä nyt kurissa ja kahden hampaan puhjettua. Kaiken kaikkiaan annan Siljalle pisteitä hyvästä yrityksestä, valitettavasti koskaanhan noilla reissuilla ei silti voi välttyä kännisten teinien ja aikuistenkin sikailujen seuraamiselta.

Tukholma näyttäytyi ihanan aurinkoisena. Isäni meni Valokuvataiteen museoon ja me muut lähdimme Junibackeniin. Useilla keskustelupalstoilla suositettiin sinne matkaamista terminaalista bussilla, mikä ei todellakaan mielestäni ole hyvä vaihtoehto. Siljan terminaalin edessä on mittavia työmaita, pysäkille hankala mennä ja jonot massiiviset. Kannattaa siis kävellä mieluummin Gärdetin metroasemalle ja mennä yksi pysäkinväli Karlaplanille, josta simppeli suora kävelymatka jonka ainakin Emil jaksoi hyvin talsia. Metroasemilla on hyvät hissit, joten rattaidenkin kanssa meno on sujuvaa. Kesällähän tuolla olisi ulkonakin paljon kivaa katsottavaa, mutta nyt menimme suoraan tuonne sisämuseoon.

Sinnehän ei saa viedä sisään rattaita, joten olin varustautunut rintarepulla. Otimme riskin ja jätimme matkikset vaan ulos muiden vaunujen joukkoon, sieltä olisi ilmeisesti saanut myös lukon niihin vuokrattua/ostettua mutta en jaksanut jonotella. Tallessa pysyivät :) Liput olimme myös hankkineet Siljalta, joten pääsimme vaivattomasti sisään. Takit voi jättää vahtimattomaan naulakkoon tai laittaa lokeroon johon tarvitsee kolikon - näitä kuitenkin rajallinen määrä, joten joutuu kyttäämään. Sisältähän sitten muuten löytyy Astrid Lingrenin jne. satuhahmojen koteja (Viiru&Pesonen, Katto Kassinen, Mimmi Lehmä jne...) sekä pieni Muumitalo myös. Näissä saa vapaasti käydä, ovat hyvin ja hauskasti toteutetut. Miinusta järjettömästä ryysiksestä, ahdistun aivan suunnattomasti väentungoksista ja tuolla todellakin oli sellainen. Muistin miksi emme viime kesänä käyneet Muumimaailmassa...töniviä ja huutavia aikuisia&lapsia joka puolella, arghh. Ja kuuma. Eli olisi paljon kivempi kokemus jos vähemmän porukkaa, meillä toki huonoin aika varmasti kun kävimme lauantaina aamupäivällä. Hienosti on toteutettu myös Satujuna, jossa matkataan suomenkielisen kertojaäänen kanssa erilaisten satujen kohtauksissa. Omituisesti koko homma vaan päätettiin Veljeni Leijonamieleen, joka muutenkin mielestäni ehkä yksi ahdistavimmista tarinoista ikinä. Mieluummin olisin katsellut Eemeliä ja vaikka Peppiä :) Paikassa on myös kahvila, jossa mekin pakotetusti söimme = kaoottista mutta kivat maisemat, sekä kirja/tavarakauppa jossa kaikkea mahdollista oheiskamaa.

Jatkoimme matkaa kävellen Strandvägeniä pitkin keskustaan, vähän kun olisi Kaivarin rantsua kävellyt :) Nyt Emil nukkui matkiksissa (on joo vähän liian iso niihin, mutta tarvitsee vielä päiväunet) ja Stella rintarepussa. Treffasimme isäni Kuninkaanlinnan luona ja kävimme Gamla Stanissa kahvilla. En siis käynyt yhdessäkään kaupassa! Hyvä minä :) Sieltä hyppäsimme taas metroon ja takaisin laivalle. Aikaa oli juuri sopivasti tähän, ilman lapsia olisin toki tehnyt vähän erilaisen reissun. Laivallakin shoppasin säädyllisesti, saldona ainoastaan suloisia pinnejä Stellalle (jonka tukka siis kasvaa nyt kohisten), tuliaisia ja muutama kosmetiikkapläjäys itselleni ihan tarpeeseen. Tax freessä oli todella hyvä myyjä, miellyttävä ja ammattitaitoinen. Näitä enemmän!

Pinnit pari euroa, Lancomen grafiitinharmaa kajal -50& 8 €
Chanelin luomiväripalettu 42 € ja EL -putsari 20 €.

Chanelin paletin sävyt ovat täydelliset!

1. Tulipa tarpeeseen tämä postaus! Lähdemme viikonloppuna vastaavalle reissulle. Mulle tuli täytenä yllätyksenä, että rattaita ei saa ottaa Junibackeniin. Pitääpä miettiä vauvan kuljetus uusiksi...

2. Upeat sàvyt tuossa luomivàripaletissa!